Ironie si sarcasm in opera marilor clasici Eminescu, Creanga, Caragiale

35 lei
Adună puncte și activează
reducerile speciale
Vezi detalii
Risc Zero garantat de cele 2 servicii
Livrare cu verificare si Retur in 14 zile
Detalii livrare 1 zile lucratoare
Descrierea promotiei -

Ironie si sarcasm in opera marilor

Cod produs : 3396598

  Aparuta la Ed. MJM din Craiova si avand la baza o teza de doctorat sustinuta in 2019, cartea Mirelei Mladin, care „isi propune sa identifice si sa interpreteze ironia si sarcasmul in textele a trei dintre autorii clasici”, umple un gol care reclama un tratament imediat, autoarea axandu-si demersul asupra decelarii si examinarii instantelor de discurs subsumabile celor doua concepte sus-mentionate, asa cum transpar acestea din opera marilor clasici romani: Mihai Eminescu, Ion Creanga, I.L. Caragiale. Ironia, definita sintetic drept „intermediar intre intentia oamenilor si rezultatele contrare, si sarcasmul, definit sintetic drept „asertiune in cadrul careia sensul intentionat este diferit de sensul afirmatiei, implicand o remarca insultatoare”, sunt termeni pivot, gratie carora o paleta larga de subtexte se pot evidentia si exploata in creatia literara, furnizand, simultan, o cheie hermeneutica dintre cele mai profunde. Mirela Maldin reuseste sa ofere un tablou persuasiv al ironiei si al sarcasmului, asa cum se coaguleaza acesta din opera marilor clasici autohtoni. Corpusul de texte asupra carora se aplica demersul comparatist al autoarei cuprinde principalele opere ale marilor clasici, incluzand poezia si proza, dar nu si dramaturgia. Trebuie precizat ca, la capatul fiecarei etape a demonstratiei, Mirela Mladin ofera mici tablouri conclusive, in care pasii argumentatiei sunt reluati cu rabdare si descompusi in factori primi. Structural, cartea cuprinde trei capitole principale, carora li se adauga o Introducere si o Concluzie. Primul capitol, Ironia si sarcasmul – aspecte definitorii, circumscrie teoretic cele doua concepte inrudite, examinandu-le diacronia si rafinamentele literar-filosofice in sinteze de buna tinuta. Autoarea nu se limiteaza la a enunta si descrie termenii citati, ci traseaza si analizeaza paralele intre ironie si umor sau examineaza diacronia conceptului, insistand asupra ironiei filosofice, a celei romantice, a celei prezente in arta dramatica si in noile teorii contemporane, inclusiv in postmodernism. Al doilea capitol, Ironia de factura romantica in opera lui Mihai Eminescu, examineaza ironia eminesciana. Sunt prezentate si evaluate sursele intelectuale germane ale gandirii eminesciene, care au contribuit decisiv la constructia imaginara a ironiei sale de sorginte romantica. Cele trei principale scoli romantice germane, cea de la Heidelberg, cea de la Jena si cea de la Berlin, si-au pus amprenta vizibila asupra modului in care Eminescu intelege realitatea si, mai ales, a manierei prin care realitatea este filtrata prin lentila artei poetice. Mirela Mladin gaseste puncte de accroche fertile si in gandirea orientala cu care Eminescu a intrat in contact in timpul studiilor de la Viena si, mai ales, de la Berlin, fiind vorba despre influente hinduiste si budiste. Sunt analizate, ulterior, instante ironice decelabile in poezia eminesciana, autoarea punctand de fiecare data filiatia ideilor si transformarea acestora operata de eul creator. Al treilea capitol, Ironia in opera lui Ion Creanga, pune in relief ironia crengiana, raportandu-se la corpusul de texte specific. Autoarea vorbeste despre un tipar de ironie socratica decelabil in cazul marelui povestitor moldovean. Nu sunt neglijate nici ironia anticlericala, cu aspectele ei mai sensibile, nici humorul (cu termenul lui Val. Panaitescu). Ca studiu extins de caz, Mirela Mladin descopera mai multe mijloace ironice de constructie a personajului si a scenelor narative in Povestea lui Harap-Alb. Nu este omis fantasticul crengian, doctoranda aducand in prim-plan atat fiintele de factura fantastica, cat si evenimentele miraculoase. In fine, alte doua studii de caz relevante privesc ironia umoristica in Amintiri din copilarie si satira in Ivan Turbinca. Povestile corosive sunt citite prin optica unei tranzitii lente de la erotism comic la satira anticlericala. Capitolul se incheie cu o scurta trecere in revista a tipologiilor umane circumscrise ironicului crengian: barbatul lipsit de personalitate, lenesul si prostul. Al patrulea capitol, Ironia si sarcasmul in opera lui I. L. Caragiale, analizeaza in mod convingator prezenta celor doua concepte in opera caragialiana. Asumandu-si cateva riscuri teoretice, dar avand aplombul omului tanar si dezinhibat, Mirela Mladin intra direct in medias res, definind si apoi examinand tipologiile caragialiene circumscrise ironicului: dascalul incompetent si cel competent, elevul repetent, copilul obraznic si rasfatat, functionarul incompetent si dezinteresat, primul amorez si donjuanul, dama imorala, cata, Mitica, cronicarul high-life, personajele pandant (Lache si Mache), avarul si falsul avar. Abordarea tipologica are avantajul analizei pe orizontala, dar lasa destule goluri in analiza pe verticala a operei caragialiene. Bibliografia, extinsa si adusa la zi, este competent aleasa si corect exploatata.  Autoarea evidentiaza o foarte buna cunoastere a surselor si a literaturii secundare deopotriva, demonstrand o capacitate remarcabila de a distila informatia relevanta si de a o incorpora ulterior in propriul discurs. Notele sunt intocmite cu acribie, furnizand constant deschideri bibliografice dintre cele mai fertile pentru cititor. Mirela Mladin este constienta de limitarile inerente propriului discurs, notand ca analiza ei „ar putea fi extinsa prin cercetarea asupra acestui subiect”, atat in partea teoretica, cat si in cea de analiza pe text (close reading). Pe scurt, ne aflam in fata unei lucrari valoroase, care se va dovedi utila atat profesorilor, cat si studentilor si elevilor interesati de problematica marilor clasici romani.   Catalin Ghita  

* Mentiune: Vanzatorul face eforturi permanente pentru a pastra acuratetea informatiilor din acesta pagina. Rareori acestea pot contine inadvertente: fotografia are caracter informativ si poate contine accesorii neincluse in pachetele standard, unele specificatii sau pretul, pot fi modificate de catre producator fara preaviz sau pot contine erori de operare. Toate promotiile prezente in site sunt valabile in limita stocului

Politica de returnare - Vezi mai multe

Informatii livrare

Estimat cost livrare: 11 local si 13.1 lei national

Detalii livrare 1 zile lucratoare

Servicii optionale:
Livrare cu verificare: se percep suplimentar 2.4 lei
Plata ramburs: se percep suplimentar 3.57 lei
* Mentiune: pentru fiecare kg suplimentar se percepe 1 leu/kg. Greutate estimata: 0.2.
** Mentiune: Pretul transportului si al serviciilor optionale se achita separat in momentul livrarii.
*** Mentiune: Poate contine si taxa km suplimentari de 17.85 RON in afara locatiilor Fan Courier

Denumirea societatii vanzatoare: Libraria Aida

Registrul Comertului: J25/705/1992
CUI: 1621308
Adresa sediu social: Drobeta-Turnu Severin, Mehedinti, Str. Dr. Babes 25 B
Descrierea societatii: Cartea este un dar pe care il poti deschide iar si iar....

Produs vandut de: Libraria Aida - Vezi mai multe oferte ale companiei *In cazul in care doriti sa vizionati sau comandati si alte produse de la acest vanzator, accesati link-ul de mai sus.
*Pentru 2 sau mai multe produse achizitionate de la acelasi vanzator, plata transportului se face pentru un singur colet, iar produsele vor ajunge in acelasi timp.

Politica de returnare - Vezi mai multe

Alte oferte Ironie si sarcasm in
Ironie si sarcasm in Ironie si sarcasm in opera marilor

Categorii:   Biografie si memorii

Cod produs: 3396598

Acest site foloseste cookies. Mai multe detalii »
Sunt de acord